Dyrektywa ErP – z myślą o przyszłości - Strona 2 |
Data dodania: 24.02.2013 | ||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Jakie założenia i cele ma spełnić Dyrektywa ErP? Celem Wspólnoty jest poprawa ekologiczności wyrobów, bez nadmiernych kosztów. Ujednolicenie kryteriów wprowadzania produktów na rynek ma skutkować zapewnieniem swobodnego przepływu towarów na terenie państw członkowskich UE, z uwzględnieniem zasad uczciwej konkurencji i handlu międzynarodowego. Dyrektywa dotyczy zintegrowanej polityki produktu (ang. Integrated Product Policy – IPP), która ma na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko w ciągu całego cyklu życia produktu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której poprawa ekologiczności w odniesieniu do konkretnego środowiska wywoływać będzie negatywne skutki w innych miejscach. Dyrektywa w sprawie ekoprojektu w szczególności ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej produktów związanych z energią i harmonizacji wymogów dla takich produktów w odniesieniu do europejskiego rynku wewnętrznego. Legislacja ta zezwala na dwa rozwiązania alternatywne dla osiągnięcia celów: obowiązkowe środki wykonawcze lub samoregulacja przez przemysł. Środki wykonawcze oznaczają środki przyjmowane na podstawie dyrektywy, ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu w odniesieniu do zdefiniowanych produktów lub ich aspektów środowiskowych. Przez samoregulację rozumiane są dobrowolne umowy lub inne środki, przedstawiane jako alternatywa dla środków wykonawczych, będące w zgodzie ze wszystkimi postanowieniami Traktatu (a zwłaszcza z zasadami ryku wewnętrznego i konkurencji), a także ze zobowiązaniami międzynarodowymi Wspólnoty. Inicjatywy samoregulacji muszą być otwarte na udział podmiotów z krajów trzecich, zarówno w fazie przygotowawczej jak i w fazie realizacji. Muszą one przynieść wartość dodaną (w stosunku do sytuacji bieżącej), przekładając się na poprawę ekologiczności danego produktu. Inicjatywy samoregulacji muszą być zgodne z celami strategicznymi dyrektywy, a zwłaszcza z podejściem zintegrowanym, jak również z wymiarem ekonomicznym i społecznym zrównoważonego rozwoju. Należy uwzględnić interesy w zakresie ochrony konsumentów – mianowicie zdrowie, jakość życia i interesy ekonomiczne.
Dyrektywa jest częścią docelowego projektu 20-20-20, zgodnie z którym do 2020 roku należy zredukować zużycie energii o 20%, a udział energii odnawialnej w zużyciu zwiększyć o 20%. Docelowo wprowadzane środki wykonawcze obejmą produkty spełniające poniższe warunki:
Rys. 1. Przykładowe wentylatory, które muszą spełniać odpowiednie wymagania Dyrektywy 2009/125/WE do 01.01.2013 i 01.01.2015 Rys. 2. Przykładowe produkty finalne
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania Dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych, już przyniosło odczuwalne zmiany w naszej gospodarce. Od 16 czerwca 2011 r. silniki konwencjonalne muszą spełniać wymogi co najmniej klasy sprawności IE2 (tabela 1). Silniki konwencjonalne o klasie sprawności niższej niż wymieniona, nie mogą być wprowadzane do obrotu handlowego na terytorium Europy. Pierwszy etap realizacji Dyrektywy 2009/125/WE, którego wdrażanie zakończyło się 01.01.2013 r., polegał na wprowadzaniu do obrotu wentylatorów o docelowej sprawności energetycznej zawartej w ściśle określonych granicach. Dotyczy to wentylatorów o poborze mocy od 125 W do 500 kW. Do 01.01.2015 r. będzie wdrażany drugi etap, w którym wartości graniczne docelowych sprawności zostaną jeszcze podwyższone.
Dlaczego wybrano właśnie taki zakres mocy wentylatorów? Jak podaje Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r., wentylatory napędzane silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW stanowią ważny element różnych produktów przeznaczonych do obróbki gazu. W roku wydania w/w rozporządzenia łączna wielkość zużycia energii elektrycznej przez wentylatory napędzane silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW wynosiła 344 TWh rocznie. Obliczono, że przy zachowaniu ówczesnych tendencji na rynku unijnym, do 2020 r. osiągnie ona poziom 560 TWh. Ustalono również, że optymalizacja konstrukcji technicznej wpłynie na zmniejszenie wielkości zużycia prognozowanego na rok 2020 o około 34 TWh rocznie, tym samym redukując emisję CO2 o 16 Mt. Uznano więc, że wentylatory o poborze mocy od 125 W do 500 kW stanowią produkt, w odniesieniu do którego należy określić wymogi w zakresie ekoprojektu. Wentylatory w rozumieniu Dyrektywy są to produkty, które będą montowane w produktach końcowych lub można je montować jako produkty samodzielne (rys. 1.). Dyrektywie nie podlegają produkty finalne, nazywane również wentylatorami, takie jak wentylatory dachowe, kanałowe, w obudowie izolowanej (rys. 2.).W przypadku tych produktów, w chwili obecnej nie istnieją formalne wymagania. Należy traktować je jako produkty należące do grupy 6 „klimatyzacja i wentylacja”, razem z centralami wentylacyjnymi. W przyszłości owe produkty finalne zostaną objęte osobną dyrektywą wykonawczą. Jednak znajdujące się w nich zespoły silnik-wirnik muszą już teraz odpowiadać istniejącym ograniczeniom, zawartym w rozporządzeniu wykonawczym dla wentylatorów (2011/327/WE).
Czy są wyjątki, które nie podlegają Rozporządzeniu 327/2011? Rozporządzenie nie ma zastosowania do wentylatorów, które są:
– w warunkach temperatury roboczej przetłaczanego gazu powyżej 100°C, – w warunkach roboczej temperatury otoczenia silnika napędowego znajdującego się poza strumieniem gazu powyżej 65°C, – przy średniorocznej temperaturze przetłaczanego gazu lub roboczej temperaturze otoczenia silnika napędowego znajdującego się poza strumieniem gazu poniżej -40°C, – przy napięciu zasilania >1000 V dla zasilania przemiennoprądowego lub >1500V dla zasilania stałoprądowego, – w warunkach narażenia na czynniki toksyczne, silnie żrące lub łatwopalne lub w warunkach narażenia na substancje ścierne,
Jak można poznać produkty spełniające wymagania obowiązujących środków wykonawczych związanych z Dyrektywą ErP? (…) Dokumentacja wyrobu przeznaczonego do użytku zewnętrznego, a podlegającego dyrektywie musi składać się co najmniej z: (…) Czy w istniejących już instalacjach należy wymienić urządzenia? (…) Czy dyrektywa ErP obowiązuje na całym świecie? (…) Czy Dyrektywa ErP przyniesie również jakieś korzyści użytkownikowi końcowemu? (…) LITERATURA [1] Rosenberg Klima Polska sp. z o.o. – materiały edukacyjne. [2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią. [3] Dyrektywa 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniająca dyrektywę Rady 92/42/EWG, oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE. [4] Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW (tekst mający znaczenie dla EOG). [5] Rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych (tekst mający znaczenie dla EOG). [6] europa.eu – streszczenia prawodawstwa UE. [7] epp.eurostat.ec.europa.eu – produkcja i import energii – główne ustalenia statystyczne. [8] http://www.eup-network.de – serwis internetowy dotyczący Dyrektywy Ekoprojektu prowadzony przez OKOPOL Institut für Ökologie und Politik GmbH. [9] http://www.zb.itb.pl – serwis internetowy Instytutu Techniki Budowlanej „Zrównoważone Budownictwo”. [10] http://www.mg.gov.pl – serwis internetowy Ministerstwa Gospodarki. |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019