Liczy się zawsze pierwsze wrażenie. Wiedzą o tym doskonale właściciele i pracownicy sklepów. Kiedy tylko klient otworzy drzwi i postawi swoją nogę w wejściu, temperatura, wilgotność, wentylacja i zapach panujące w pomieszczeniu będą miały natychmiastowy i długotrwały wpływ na to, jak przyjemny będzie dla niego pobyt w sklepie i co kupi.
Uzyskanie i utrzymanie odpowiedniej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń (IAQ) w środowisku sprzedaży detalicznej wymaga odpowiedniej strategii kontroli wilgotności, ciśnienia i wentylacji, nieważne czy jest to hipermarket, mały sklep warzywny, restauracja czy dom towarowy. Sprzedawcy detaliczni mogą skorzystać z usług eksperta od ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji aby odnaleźć optymalną kombinację czynników mikroklimatycznych, zapewniających komfort klienta i pracownika, utrzymanie struktury budynku, a także inne cele operacyjne, takie jak konserwacja energii i redukcja kosztów remontowych.
Popraw wygląd budynku i zredukuj koszty zużycia energii Ciepło i wilgoć w czasie letnich miesięcy (lub w gorącym klimacie), w połączeniu z małą powierzchnią i dużym ruchem w sklepie sprawia, że utrzymanie przyjemnych warunków mikroklimatycznych przy jednoczesnej kontroli wydatków na energię elektryczną staje się poważnym wyzwaniem. Wydajne systemy HVAC (z angielskiego: heating, ventilation and air conditioning – ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja) zapewniają poważną redukcję kosztów zużycia energii. Powód jest prosty: system osuszający HVAC kosztuje cztery razy mniej, niż ręczne usuwanie skroplonej wody z lodówek, zaś emisja gazów cieplarnianych przy produkcji i zużyciu energii elektrycznej jest najpoważniejszym elementem przyczyniającym się do globalnego ocieplenia. Właściciele sklepów mają do wyboru kilka różnych sposobów na redukcję kosztów zużycia energii, poprawiając przy tym IAQ i kontrolując wilgotność. Jednym z nich jest instalacja systemu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) wraz z układem osuszania powietrza w celu usunięcia jak największej ilości wody i precyzyjnego kontrolowania przestrzeni.
Obniż codzienne koszty operacyjne Efektywne techniki kontroli wilgotności mogą pomóc w obniżaniu codziennych kosztów operacyjnych na kilka różnych sposobów: niższe koszty mrożenia, redukcja strat w zapasach poprzez zapewnienie świeżości produktów, zmniejszenie ilości zwolnień chorobowych pracowników, a także obniżenie kosztów obsługi urządzeń. Konsultanci HVAC współpracują z pracownikami sklepów i konserwatorami urządzeń w celu określenia IAQ, biorąc pod uwagę czas otwarcia, ruch w sklepie, izolację ścian budynku, wilgotność, wpływ kuchni i lodówek w restaruacjach, sklepach, a także określając wpływ procesów unikalnych dla obiektu, takich jak sprzęt elektroniczny, pieczenie czy parzenie kawy. Po oszacowaniu tych elementów, obiekty detaliczne mogą wymagać instalacji systemów HVAC i dodatkowych urządzeń osuszających.
Rozwiązania HVAC redukują zużycie energii Termin „zarządzanie energią” jest używany w celu określenia co można zrobić, aby obniżyć ilość energii potrzebnej w działalności, co obniża koszty, zwiększa poziom komfortu gości i minimalizuje wpływ na środowisko jednocześnie nie zmniejszając jakości. O tym, jaki wpływ ma IAQ na poziom zadowolenia klientów wiedzą doskonale restauratorzy. Wysoka wilgotność i zapachy z kuchni wywołują u klientów poczucie dyskomfortu i mogą obniżyć sprzedaż i zyski. Zorientowanie na zarządzanie energią i przeprojektowanie systemu HVAC to innowacyjny sposób na utrzymanie wilgotności na ustalonym, niezmiennych poziomie bez konieczności zużycia większej ilości energii. Utrzymanie stałej wilgotności umożliwia właścicielowi zwiększyć temperaturę panującą w sklepie, oszczędzając tym samym energię i zwiększając zyski, a wszystko to bez zmniejszania poziomu komfortu klienta.
Rekomendowane podejście do IAQ 1. Przeprowadzenie audytu obiektu w celu ustalenia poziomu obciążenia systemu HVAC w sklepie, podstawy użyteczności konsumpcyjnej i wykrycie ewentualnych problemów związanych z poziomem wilgotności; 2. Ustawienie kontroli temperatury i wilgotności, aby jak najbardziej odpowiadały wymaganemu poziomowi wygody klienta i określenie wpływu na komfort i zużycie energii; 3. Modernizacja systemu HVAC, dodając systemy zaawansowanej kontroli, takie jak podgrzewanie gorącego powietrza do osuszania i określenie wpływu na komfort i zużycie energii; 4. Określenie wymaganych w obiekcie ulepszeń w izolacji powietrza i instalacja dodatkowej izolacji, aby zapobiec dostawaniu się do budynku nieobrobionego powietrza; 5. Instalacja specjalnych systemów wentylacyjnych lub central nawiewno-wywiewnych w strefach kuchennych aby usunąć nadmierną wilgoć, zapewnić dopływ świeżego powietrza i uzyskać kontrolę nad przemieszczaniem się zapachów; 6. Ustalenie programu kontroli zapobiegawczych z ekspertem HVAC, w którym znajdowałoby się doroczna konserwacja, próbkowanie smarowania, restartowanie urządzeń i bieżąca kontrola.
Jak konserwować energię ● Przeprowadzaj audyty energetyczne w celu lepszego zrozumienia punktu wyjścia obiektu ● Ustal temperaturę i wilgotność na poziomie najlepiej odpowiadającym wymaganemu poziomowi konsumpcji ● Modernizuj posiadane systemy HVAC ● Skontroluj dach i okna w celu ustalenia wycieków energii ● Zainstaluj izolację aby zapobiec dostawaniu się nieklimatyzowanego powietrza ● Zainstaluj systemu kontroli oświetlenia i HVAC, wraz z programowalnymi termostatami.
|
Źródło: Materiały prasowe TRANE |