Położenie wyjściowe: projekt rozporządzenia europejskiego, dotyczącego określonych fluorowych gazów cieplarnianych oraz propozycja wytycznych w/s emisji z urządzeń klimatyzacyjnych w pojazdach mechanicznych, a także zmiany wytycznych 70/156/EWG zostały przyjęte 14 czerwca 2006 r. Z tzw. Rozporządzeniem dotyczącym gazów fluorowych emisje gazów z grupy HFC z urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych powinny być ograniczane i minimalizowane. Uchwalony pakiet rozwiązań prawnych stanowi w ogólności istotny wkład dla osiągnięcia w krajach Unii Europejskiej przyjętych w Protokole z Kioto celów ochrony klimatu.
Jeszcze przed wejściem w życie Rozporządzenia n/t gazów fluorowych w lipcu 2006, rozpatrywano zastosowanie w określonych zakresach naturalnego czynnika chłodniczego CO2, jako jednej z możliwych alternatyw dla gazów fluorowych. Dwutlenek węgla jest jedynym niepalnym i prawie nietoksycznym naturalnym i neutralnym dla środowiska czynnikiem chłodniczym, który nadaje się także do procesów parowania w niskiej temperaturze, czyli do zastosowań w obiegach chłodniczych i pompach ciepła. W związku z cieplnymi właściwościami dwutlenku węgla, przy zastosowaniach w charakterze czynnika chłodniczego występują znacznie wyższe wartości ciśnienia niż w zwykle dotychczas użytkowanych czynnikach chłodniczych. Dzięki wysokiej wolumetrycznej wydajności chłodniczej CO2 sprężarki mogą być zwarte i niewielkie. Za zastosowaniem CO2 przemawia również niższa cena przy dobrej dyspozycyjności. Najbardziej obiecujące obszary zastosowań CO2 jako czynnika chłodniczego, to pompy ciepła oraz klimatyzacja pojazdów mechanicznych. Dotyczy to zarówno klimatyzacji samochodów osobowych, jak i autokarów, a także pojazdów szynowych. Podczas gdy CO2 jest stosowany w niskociśnieniowych stopniach stacjonarnych układów kaskadowych przy ciśnieniu roboczym do 40 bar, w ostatnim okresie również wysokociśnieniowe stopnie w supermarketach w Skandynawii są wyposażane w urządzenia napełnione CO2.
Konstrukcja sprężarek dla CO2 Konstrukcję transkrytycznych sprężarek dla CO2 rozpoczęto w firmie Bock już na początku lat 90-tych XX w. Tak więc, w roku 1993 powstała pierwsza otwarta sprężarka dla klimatyzacji autobusów, która została zaprezentowana w roku 1994 w urządzeniu klimatyzacyjnym firmy Konvekta AG na targach pojazdów użytkowych IAA. We współpracy wiodących instytutów i dostawców, zwłaszcza w zakresie płytek zaworowych, powstała wielostopniowa sprężarka dwucylindrowa. Sprężarka ta była badana nie tylko w klimatyzacyjnym urządzeniu autobusowym, lecz także w innych badawczych przedsięwzięciach krajowych i międzynarodowych stanowiła podstawę odpowiednich badań. Obecnie istnieje cały typoszereg sprężarek tłokowych subkrytycznych i transkrytycznych.
Sprężarki subkrytyczne CO2 W zakresie subkrytycznym, na bazie aktualnego programu sprężarek półhermetycznych powstał rozszerzony typoszereg sprężarek. Dla zastosowań z CO2 do 40 bar w przykładowych kaskadowych układach podkrytycznych, do dyspozycji pozostaje kompletny typoszereg tłokowych sprężarek półhermetycznych. Dostosowanie sprężarek do CO2 ogranicza się do doboru silnika w połączeniu z układem napędowym oraz do odpowiednich modyfikacji w zakresie zaworów i uszczelnień. Oczywiście, także dla sprężarek CO2 obowiązuje wysoka jakość, cicha praca i efektywność energetyczna. Podstawą tego jest trwały i pewny w pracy układ zasilenia olejowego z klasycznym obiegiem olejowym, z niezależnie od kierunku obrotów pracującą pompą olejową i pojemną miską olejową. Mechanizm napędowy i płyta zaworowa zostały dostosowane do wyższych wymagań. Również materiał obudowy został dobrany do wyższego ciśnienia rozrywającego. W zasadzie zakres zastosowań jest przy CO2 ograniczony dwoma czynnikami: wymaganą wielkością silnika napędowego i temperaturą na tłoczeniu sprężarki. Montaż większych silników napędowych, które są konieczne ze względu na wyższą właściwą wydajność chłodniczą CO2, jest ograniczony w związku z istniejącą przestrzenią montażową. Zbyt niskie wartości temperatury sprężonego czynnika powodują ograniczenie stosowania wskutek wysokiego wykładnika izentropy dla CO2. Jako maksymalną dopuszczalną temperaturę CO2 przyjmuje się 160oC.
Sprężarki transkrytyczne CO2 Rozwój i konstrukcję współczesnych transkrytycznych półhermetycznych i otwartych sprężarek CO2 oparto na nowych studiach w zakresie optymalnej budowy. Badano przy tym liczne układy cylindrów dla optymalnej pojemności konstrukcji, przy dobrej przydatności dla zakresu wysokich ciśnień CO2. Powyżej pewnej wydajności – przykładowo powyżej wydajności skokowej 10 m3/h – korzystny jest szeregowy układ cylindrów lub układ „V”. Jednakże ta specyficzna zaleta CO2 w związku z wyższą wolumetryczną wydajnością chłodniczą nie ma tu znaczenia. Wydajność skokowa mogłaby wprawdzie być odpowiednio mniejsza (4- lub 5-krotnie w porównaniu ze sprężarką dla gazów HFC), ale w związku z wymaganym wysokim ciśnieniem rozrywania obudowa musi być zaprojektowana jako bardziej masywna. Przy tej samej mocy chłodniczej wydajność skokowa sprężarki CO2 jest znacznie mniejsza, jednakże wymagana moc napędowa przy takim samym współczynniku wydajności chłodniczej jest taka sama. Tak więc również przy sprężarkach półhermetycznych CO2, wymiary sprężarki są zdeterminowane wymaganą wielkością silnika. Napęd z łożyskowaniem, korbowodem i tłokiem może być wprawdzie konwencjonalny, ale musi być dostosowany do odpowiednio wyższych ciśnień i obciążeń przy mniejszych rozmiarach, np. sworzni tłokowych.
Sprężarka z tłokiem promieniowym RK6 Całkiem inne sprawy zaobserwowano przy konstrukcji sprężarki z tłokiem promieniowym RK6. Oprócz założenia lżejszej, bardziej prostej i tańszej konstrukcji, sprężarka powinna być szczególnie mała i zwarta. (...)
Przewody gazu niskiego ciśnienia (...) Obieg oleju (...) Określanie mocy (...) Zakresy zastosowań (...)
Perspektywy Zastosowanie CO2 w charakterze czynnika chłodniczego zostało zainicjowane w przeszłości wobec aspektów ekologicznych. Szybko ujawniły się jego techniczne zalety dla różnych obszarów zastosowań. Dziś można już stwierdzić, że CO2 sprawdził się jako czynnik chłodniczy w niskociśnieniowych stopniach układów kaskadowych. Szczególne zalety CO2 i wysokie wartości ciśnienia w systemach czynią niezbędnym rozwój nowych sprężarek, zwłaszcza w zakresie zastosowań transkrytycznych. Gdy dochodzą do tego niewielkie rozmiary, dla transkrytycznych obiegów CO2, szczególnie nadają się sprężarki tłokowe promieniowe dzięki ich zwartej budowie. Wyniki rocznych testów prototypu sprężarki 5-cylindrowej wykazały spodziewane dobre parametry energetyczne. Możliwości poprawy sprawności wolumetrycznej poprzez wzrost prędkości obrotowej są w dalszym ciągu otwarte. Po pierwszych doświadczeniach planuje się kolejną szerszą serię badań, w której sprężarki powinny być testowane dla różnorodnych zastosowań. Rozbudowa typoszeregu z włączeniem sprężarek dwustopniowych lub pracujących w tandemach będzie prowadzona równolegle.
***
Tłumaczył dr inż. Andrzej Girdwoyń – Instytut Ogrzewnictwa i Wentylacji, Politechnika Warszawska Artykuł został pierwotnie opublikowany w „Die Kälte & Klimatechnik” 3/2007. |