Centrum Klima – wiodący w na rynku polskim oraz liczący się w Europie producent i dystrybutor systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych – narastająco po trzech kwartałach 2009 roku uzyskała skonsolidowane przychody w wysokości 53,9 mln zł, a zysk netto na poziomie 5,0 mln zł. W III kwartale 2009 roku spółka osiągnęła przychody w wysokości 18,9 mln zł. Zysk netto wyniósł 1,8 mln zł. Tym samym Centrum Klima przekroczyła prognozowane przychody na ten okres.
W III kwartale 2009 roku Centrum Klima wyraźnie odczuła ożywienie w branży wentylacyjnej oraz budownictwie, w tym w dużej mierze na rynkach Europy Zachodniej. Dobra jakość produktów oraz duża konkurencyjność cenowa przyczyniły się do wzrostu liczby zamówień z rynków europejskich. Dzięki temu, eksport stanowił 23% przychodów spółki. Długoterminowa strategia Centrum Klima zakłada wzrost udziału sprzedaży zagranicznej do poziomu około 45%.
W kraju spółka utrzymuje pozycję lidera rynku wentylacyjnego dzięki szerokiemu i kompletnemu asortymentowi oferowanemu klientom. Centrum Klima stale notuje wysoki popyt na produkowane przez nią wyroby gotowe, czyli rury wentylacyjne i kształtki. Produkcja własna stanowi ponad 21% przychodów spółki. Spółka dąży do zwiększenia udziału sprzedaży wyrobów produkcji własnej w strukturze przychodów - z obecnych około 20% do około 40% w 2011 roku.
Centrum Klima konsekwentnie realizuje strategię rozbudowy parku maszynowego. Od początku 2009 roku spółka zrealizowała zakup 4 maszyn o łącznej wartości 535 tys. euro, których wdrożenie zapewni dalszy wzrost efektywności oraz – dzięki oszczędności surowców – przełoży się na poziom osiąganych marż.
„W III kwartale 2009 roku odnotowaliśmy znaczne ożywienie w budownictwie i poprawę sytuacji w branży wentylacyjnej, co przełożyło się na zwiększenie liczby zamówień. Ponadto, konsekwentnie realizujemy strategię dywersyfikacji - oferujemy szeroki asortyment produktów, w przypadku których popyt ma charakter sezonowy i występuje w innych kwartałach. Pozwala nam to utrzymać stabilny poziom sprzedaży na przestrzeni całego roku. Jesteśmy zadowoleni z wyników III kwartału 2009. Przekroczyliśmy prognozę przychodów ze sprzedaży na ten okres. Ponadto, wskaźniki finansowe wskazują na stopniową poprawę rentowności na wszystkich poziomach rachunku wyników. Z całą stanowczością możemy podtrzymać prognozę przychodów i zysków netto zapowiadaną na ten rok” – mówi Marek Perendyk prezes zarządu Centrum Klima SA.
Do najważniejszych czynników, które miały wpływ na osiągnięte przez Centrum Klima wyniki w III kwartale 2009 roku należą: - ożywienie w budownictwie i poprawa sytuacji w branży wentylacyjnej, zwiększenie liczby zamówień; - stabilizacja kursów walutowych; - ograniczenie kosztów, które było wynikiem podjętych na początku roku działań dyscyplinujących budżet; - obniżenie poziomu zapasów towarów, na co złożyła się większa aktywność po stronie sprzedaży oraz optymalizacja zakupów; - zwiększanie zatrudnienia, przede wszystkich w dziale produkcyjnym oraz związanych z tym kosztów zatrudnienia; - zaciągniecie nowych zobowiązań z tytułu leasingu finansowego.
Strategia rozwoju Centrum Klima zakłada umacnianie statusu wiodącej firmy na rynku w zakresie dystrybucji i produkcji elementów systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych w Polsce, jak również znaczącego podmiotu działającego na rynku Unii Europejskiej. Strategia Centrum Klima zakłada głównie: - rozwój działalności produkcyjnej; - rozwój działalności eksportowej; - wzrost skali działalności dystrybucyjnej; - aktywną politykę marketingową oraz sprzedaży; - optymalizację procesu dostaw towarów i materiałów.
Centrum Klima prognozuje, że w 2009 roku osiągnie przychody w wysokości 70,6 mln zł oraz zysk netto na poziomie 7,0 mln zł. Na 2010 rok spółka zakłada wzrost przychodów wobec 2009 roku o 9,6% (78,2 mln zł), a zysku netto o 18,9% (8,6 mln zł).
W październiku 2009 roku Centrum Klima z sukcesem przeprowadziła ofertę publiczną akcji serii C. Stopa redukcji zapisów w Transzy Inwestorów Indywidualnych wyniosła 75,417%. W Transzy Inwestorów Instytucjonalnych wszystkie oferowane akcje zostały objęte i opłacone. Wartość oferty wyniosła łącznie 31,5 mln zł. Prawa do akcji nowej emisji Centrum Klima zadebiutowały 3 listopada 2009 na rynku regulowanym GPW z ceną 11,00 zł.
Środki pozyskane z emisji akcji spółka przeznaczy na inwestycje w rozwój działalności produkcyjnej. Centrum Klima planuje budowę nowego kompleksu produkcyjno-magazynowego w Wieruchowie pod Warszawą, wyposażonego w zaawansowany technologicznie park maszynowy.
Informacje o firmie:
Centrum Klima jest wiodącym na rynku polskim oraz liczącym się w Europie producentem i dystrybutorem systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Firma działa na rynku wentylacji i klimatyzacji od 1995 roku. Przedsiębiorstwo generuje ok. 20% przychodów ze sprzedaży produktów własnych, natomiast pozostałą część stanowi dystrybucja towarów innych producentów, głównie z Europy oraz Azji. Produkty oferowane przez spółkę dostarczane są generalnym wykonawcom, firmom instalacyjno-montażowym, deweloperom oraz podmiotom działającym w branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej. W latach 2007-2008 Centrum Klima zrealizowała projekty na rzecz prestiżowych odbiorców oraz w znanych lokalizacjach, do których należą instytucje i obiekty użyteczności publicznej, centrale banków, duże centra handlowe, w tym m.in. siedziba PAN, Pałac Prezydencki, Stacja Metra Kabaty, Bank PKO BP, Nordea, Deutsche Bank, Alior Bank, Centrum handlowe Złote Tarasy, Tesco, Carrefour, Toyota Motor Poland, Vistula, Procter&Gamble. Spółka konsekwentnie poszerza także skalę działalności na rynkach eksportowych. Sprzedaż zagraniczna dotyczy przede wszystkim produktów własnych. Dynamiczny wzrost udziału eksportu gwarantuje spółce ciągłość zamówień o znacznie wyższych marżach niż w przypadku kontraktów na rodzimym rynku, co ma przełożenie na stabilność produkcji. Do końca 2009 roku spółka spodziewa się dalszego zwiększenia eksportu do 25% sprzedaży ogółem. Strategia Centrum Klima zakłada wzrost udziału sprzedaży zagranicznej do poziomu około 30% przychodów w 2012 roku, a docelowo nawet do 45%. Z oferty Centrum Klima korzystają kontrahenci z ponad 20 państw, w tym m.in.: Belgii, Czech, Danii, Francji, Holandii, Irlandii, Litwy, Niemiec, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Izraela, Mołdawii, Macedonii i Ukrainy. Centrum Klima posiada nowoczesny park maszynowy, w którego skład wchodzą maszyny czołowych producentów, takich jak: Spiro (Szwajcaria), Wammes Machinery (Niemcy), Tormec (Szwajcaria), Drossbach (Niemcy), Cidan (Dania), Omera (Włochy). Firma dysponuje szerokim zapleczem produkcyjno-handlowym. Magazyn główny i dwie hale produkcyjne zlokalizowane są w Piastowie. W Warszawie natomiast mieści się punkt sprzedaży i obsługi klienta wraz z dodatkowym magazynem. Wysoki potencjał spółki potwierdzają uzyskiwane wyniki finansowe. W latach 2002-2008 średnioroczny wzrost przychodów Centrum Klima wynosił ponad 35%, natomiast zysk netto wzrastał w tym okresie średnio o przeszło 55% rocznie. Wskaźniki te potwierdzają dobrą kondycję ekonomiczną spółki oraz wskazują na duży potencjał Centrum Klima. Centrum Klima istnieje od 1995 roku i obecnie zatrudnia ok. 140 osób. W dniu 27 maja 2008 roku spółka zadebiutowała na rynku ASO NewConnect, co było poprzedzone przeprowadzeniem niepublicznej oferty akcji. Począwszy od 6 stycznia 2009 roku akcje Centrum Klima notowane są na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka jest jedyną firmą z branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej notowaną na GPW w Warszawie oraz jedną z nielicznych przedstawicieli tego segmentu posiadających status spółki publicznej na rynkach europejskich.
źródło:
www.centrumklima.pl
|