Reklama
 
 
 
Systematyczny rozwój, dzięki produktom najwyższej klasy Email
Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
Data dodania: 14.02.2014

 

 

2014-01-16-1

 

 

Na wstępie naszej rozmowy chciałbym Pana poprosić o podsumowanie minionego sezonu 2013. Jaki był on dla Państwa w porównaniu do lat ubiegłych?

DO: Po trudnym początku, a zwłaszcza pierwszym kwartale i części drugiego, w trzecim i czwartym zauważyliśmy znaczne ożywienie. Ostatecznie odnotowaliśmy 30 procentowy wzrost w stosunku do 2012 roku. W dużej części stało się to dzięki zwiększonej sprzedaży urządzeń CAC, czyli rozwiązań komercyjnych typu Split, szczególnie urządzeń typu kasetonowego oraz kanałowego. Zanotowaliśmy również znaczny wzrost w segmencie urządzeń Multi-Split, typu FJM – Free Joint Multi. Sprzedaż systemów klimatyzacyjnych DVM, a więc rozwiązań typu VRF rosła nieco wolniej w stosunku do 2012 roku, który był dla nas bardzo udany. To, że wygenerowaliśmy wzrost w roku 2013 wynikało po części z tego, że realizowaliśmy projekty, które zostały zakontraktowane do realizacji jeszcze w 2012 roku. Pozytywny wpływ miały również inwestycje realizowane z pieniędzy unijnych, a także realizacja szeroko pojętych inwestycji związanych z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej – EURO 2012. Napędzały one ogólną koniunkturę, zwłaszcza w średnich i dużych systemach VRF.

 

Jakie największe przeszkody widzi Pan w rozwoju rynku AC w Polsce, w prowadzeniu stabilnego biznesu?

DO: Z mojego punktu widzenia sporą przeszkodą stają się nowe regulacje prawne, szczególnie te, które wprowadza Unia Europejska. W 2013 roku z tego powodu wycofano ze sprzedaży urządzenia typu ON/OFF, co sprawiło, że klimatyzacja znowu stała się pewnym luksusem. Przed tymi obostrzeniami cena instalacji wraz z urządzeniem ON/OFF była osiągalna dla przeciętnego Kowalskiego. Ograniczenie oferty jedynie do rozwiązań inwerterowych spowodowało, że ceny wzrosły o około 20%. Ten rok przynosi nam kolejną dyrektywę UE dotyczącą sprawności energetycznej. Siłą rzeczy spowoduje to wzrost ceny urządzeń, a klimatyzacja stanie się jeszcze mniej dostępna dla indywidualnych klientów. Ta sytuacja na razie obejmuje urządzenia typu ściennego. Coraz bardziej widoczne są też problemy z płynnością finansową oraz zatory płatnicze, które głównie odbijają się na kondycji firm instalacyjnych. Początek roku jest zawsze okresem szczególnym. Są jednak przesłanki, które wskazują na to, że możemy w tym roku mimo wszystko spodziewać się lekkiego wzrostu.

 

W ostatnim raporcie BSRIA za rok 2012 dotyczącym systemów klimatyzacji w Polsce, Państwa firma znajduje się na 2/3 miejscu pod kątem liczby sprzedanych urządzeń split i multisplit. W jaki sposób osiągnęli Państwo taki sukces?

DO: Złożyło się na to kilka czynników, ale moim zdaniem dwa z nich są najbardziej istotne. Pierwszym z nich jest skompletowanie wysokiej klasy zespołu specjalistów. Mamy coraz więcej handlowców, rozbudowaliśmy wsparcie techniczne i to zaowocowało. Drugi bardzo ważny czynnik to firmy dystrybucyjne, które poprzez docieranie do coraz szerszej grupy klientów, również znacznie przyczyniły się do tego sukcesu.

 

Czy Państwa sieć dystrybucji jest już finalnie zbudowana?

DO: Nie zamykamy listy dystrybutorów, wręcz odwrotnie, cały czas szukamy firm, z którymi warto współpracować. Wymagania stawiane przez rynek są coraz większe, tak wobec dystrybutorów jak i producentów – musimy więc być otwarci na współpracę i jednocześnie dostarczać nowoczesne i energooszczędne rozwiązania. Zauważamy też nowy trend na rynku – coraz bardziej popularne stają się zakupy inwestorskie, niezależnie od skali inwestycji. Obecnie nie planujemy takich działań i mam nadzieję, że uda nam się utrzymać dotychczasowe ramy sprzedaży, czyli poprzez sieć dystrybucji.

 

Marka Samsung postrzegana jest na rynku głównie jako producent sprzętu RTV/AGD oraz telefonów i tabletów. Czy taka rozpoznawalność pomaga w sprzedaży systemów klimatyzacji? Czy klienci nie szukają marek wyspecjalizowanych jedynie w urządzenia klimatyzacyjnych?

DO: Z punktu widzenia klienta indywidualnego na pewno rozpoznawalność marki Samsung pomaga. Wiele osób urządzając dom, mieszkanie, często decyduje się na sprzęt RTV/AGD jednej firmy. Jeśli ten producent oferuje również klimatyzację, która spełnia jego wymogi techniczne i wizualne, często się na nią decyduje. W przypadku klientów inwestycyjnych również spotykamy się z opiniami pozytywnymi – każdy jest użytkownikiem jakiegoś sprzętu w domu, ma swoje ulubione marki telefonów, czy też lodówek – ale tutaj oprócz sympatii główną rolę odgrywają już inne czynniki. Nasza obecność na rynku z ofertą klimatyzacyjną, którą budujemy od ponad 7 lat spowodowała, że firma Samsung jest postrzegana jako topowy, solidny dostawca nowoczesnych systemów klimatyzacyjnych. Oferujemy ciekawe i zaawansowane technologicznie rozwiązania. Pierwsze nasze urządzenia typu DVM pojawiły się na rynku w 2006 roku, a w tej chwili oferujemy już ich piątą generację. Zaczynaliśmy na sprężarkach dostarczanych przez firmę Copeland typu Digital Scroll, a obecnie produkujemy własne inwerterowe. W każdej nowej generacji wprowadzaliśmy rozwiązania, wpływające na jakość, sprawność i niezawodność naszych urządzeń. Ta konsekwencja i innowacyjność jest doceniana przez rynek – niesie za sobą postęp technologiczny, efektywność a nie tylko marketing. Naszym celem jest zadowolenie klienta, komfort oraz podnoszenie jakości naszych urządzeń.

 

A jakie są Pana prognozy dotyczące rozwoju rynku klimatyzacyjnego w Polsce na najbliższe lata, jakich możemy spodziewać się tendencji?

DO: Jeżeli chodzi o klimatyzatory ścienne, to bardzo ciężko jest tu o prognozę. Dziś tak naprawdę nikt nie wie, czy ta część rynku jest już nasycona, czy też ma jeszcze potencjał rozwojowy. Wspomniałem wcześniej, iż obostrzenia Unijne dot. efektywności energetycznej na pewien czas ograniczyły ten rynek. Dużą część sprzedaży stanowiły wycofane, tanie urządzenia ON/OFF, które zawsze znajdowały swoich klientów. Z drugiej strony, decyzje zakupu urządzeń split są też mocno uzależnione od warunków pogodowych, co potwierdza korelacja sprzedaży i temperatury zewnętrznej. Aby prognoza była rzetelna, już dziś musielibyśmy wiedzieć, jaka będzie pogoda w sezonie letnim. Moim zdaniem tą część rynku czeka stagnacja w stosunku do lat ubiegłych. Jeśli chodzi o rynek rozwiązań komercyjnych, to sądzę, że jest szansa, aby w 2014 r. uzyskać wzrost rzędu 10÷15%. W moim odczuciu w ubiegłym roku ten segment rynku odczuł spowolnienie gospodarcze z wyjątkiem czwartego kwartału, gdzie zaobserwowaliśmy znaczne ożywienie. Mam nadzieję, że utrzyma się ono w bieżącym roku. Są również sygnały, że banki odblokowują środki na kredyty, co może mieć znaczny wpływ na sprzedaż w naszej branży.

 

2014-01-18-1

 

Czy wzrostu sprzedaży upatrywałby Pan w dużych miastach czy raczej w tych mniejszych, gdzie np. coraz częściej powstają mniejsze galerie handlowe?

DO: W miarę naszych możliwości staramy się penetrować cały rynek, dzięki handlowcom w terenie oraz dystrybutorom, którzy działają na rynkach regionalnych. Nasze analizy i obserwacje sugerują, iż zapotrzebowanie na systemy klimatyzacyjne widoczne jest w całej Polsce, w małych miastach oraz miasteczkach jak i w dużych aglomeracjach. Warszawa cały czas się rozbudowuje, są nowe inwestycje, podobnie jest w Krakowie, czy też w Poznaniu i Wrocławiu. Jeżdżąc po Polsce, cały czas widać nowe budowy. Powstają coraz to większe, nowocześniejsze budynki. Trend mniejszych galerii w małych miastach również jest zauważalny, a popularność i elastyczność rozwiązań typu VRF umożliwia konkurowanie z systemami tzw. wody lodowej. Już jakiś czasu temu udało się obalić mit, iż budynki komercyjne to woda lodowa. Właściciele, inwestorzy coraz częściej decydują się na zastosowanie systemów VRF. Możliwości są więc i w dużych i w małych miastach – o każde zlecenie trzeba dziś walczyć – w dużym mieście ciągle są większe możliwości, ale i większa konkurencja.

 

Przeglądając Państwa stronę, zauważyłem bardzo dużą sieć autoryzowanych instalatorów. Czy jest to lista zamknięta? W jaki sposób instalatorzy mogą rozpocząć z Państwem współpracę, jakieś szkolenia?

DO: Prowadzimy szkolenia, które są podstawą do wydania certyfikatu autoryzacji dla instalatora. Odbywają się one w naszym centrum szkoleniowym i prowadzone są przez inżynierów wsparcia technicznego. Osoby, które uczestniczą w tych szkoleniach są delegowane przez naszych dystrybutorów. Wszystkie firmy posiadające autoryzację znajdują się na stronie www, gdyż zależy nam, aby nasze produkty były montowane przez autoryzowanych instalatorów. Jest to również zapis w naszej karcie gwarancyjnej, a świadomy klient dzięki temu ma możliwość wybrania firmy, która będzie odpowiadała jego wymaganiom. Jest to również pokłosie tego, iż większość reklamacji czy problemów technicznych, jakie pojawiały się w czasie eksploatacji, była efektem błędnego montażu.

 

Czym wyróżniają się Państwa produkty na tle konkurencji?

DO: Jeśli chodzi o produkty typu ściennego to design oraz współczynniki efektywności energetycznej na poziomie 5. Dodatkowym atutem jest nasz VIRUS Doctor, którego skuteczność została potwierdzona certyfikatem TUV Rheinland Polska. Coraz bardziej popularna jest również funkcja WiFi, która jest standardem w zestawach Premium i Delux, dostępna bez dodatkowych zestawów. Funkcja ta ze względu na swoją popularność będzie wprowadzana do innych linii produktów.

W dużych systemach wyróżniają nas współczynniki efektywności energetycznej, które są wynikiem zmiany rozwiązań technologicznych wprowadzanych przez firmę Samsung. System DVM S oparty jest na sprężarkach inwerterowych z wtryskiem par czynnika produkcji Samsung. Wszystkie agregaty wyposażone są w dwie lub trzy sprężarki inwerterowe, całkowicie odeszliśmy od sprężarek typu ON/OFF, dzięki czemu uzyskaliśmy współczynniki efektywności sezonowej na poziomie 7,85. Kolejną rzeczą, która wyróżnia Samsunga to typoszereg jednostek wewnętrznych, a wśród nich np. urządzenia kasetonowe typu zwartego i standardowego, których konstrukcja wykonana jest z tworzywa sztucznego – duża jednostka waży 17 kg, zaś mała 11 kg, co jest niewątpliwie dużą zaletą – nie powinniśmy również zapominać szeregu innych opcji: WiFi, Virus Doctor itp.

Dopełnieniem tego wszystkiego jest system centralnego sterowania – bardzo rozbudowany, a zarazem intuicyjny i łatwy w obsłudze. Do zarządzania systemem sterowania centralnego np. DMS, czyli tzw. serwera klimatyzacji wystarczy przeglądarka z dostępem do Internetu. Daje to możliwości monitorowania i sterowania systemem praktycznie z całego świata. Dodatkowo istnieje możliwość podglądu niektórych parametrów serwisowych. To duża zaleta dla firm serwisowych, które posiadając zewnętrzny adres IP, jeszcze przed wyjazdem do klienta mogą sprawdzić, co się dzieje z urządzeniem, jego historię pracy czy ewentualne błędy.

 

A jak wygląda wsparcie dla firm projektowych?

DO: Proponujemy tutaj programy DVM PRO i DVM PRO CAD. Pierwszy jest standardowym programem doborowym, zaś drugi to nakładka na AUTOCADa. W przypadku projektantów, również proponujemy szkolenia, które kończą się certyfikatem. Są one niezwykle atrakcyjne i cieszą się dużą popularnością, gdyż można zdobyć nie tylko certyfikat firmy Samsung, ale także Autodesc.

 

W ostatnich 2÷3 latach bardzo silnie rozwinął się rynek pomp ciepła, a zwłaszcza typu powietrze–woda. Czy to jest równie ciekawy obszar dla Państwa produktów?

DO: Oczywiście posiadamy takie produkty w naszej ofercie. Wyniki sprzedażowe nie są jeszcze oszałamiające, ale rzeczywiście pompy ciepła są coraz bardziej popularne. Na pewno bodźcem dla rozwoju tej oferty będzie dofinansowanie. Dużo się o tym mówi, ale brak jeszcze konkretnych informacji, od kiedy będzie ono możliwe, na jakich zasadach i jak je uzyskać.

 

Jakich nowości możemy spodziewać się w najbliższym czasie?

DO: Tak jak wspominałem, będzie nowa linia urządzeń ściennych – zupełna nowość jeśli chodzi o design i parametry. Cały czas uzupełniamy naszą ofertę komercyjną. Zaprezentujemy nową gamę jednostek kanałowych cechujących się większymi wskaźnikami efektywności energetycznej. Będziemy jeszcze mocnej promowali nasz system DVM Water, dla którego widzimy szerokie pole zastosowania i zainteresowanie ze strony inwestorów.

 

Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów i spełnienie założonych planów.

DO: Dziękuję.

 

 

PODOBNE ARTYKUŁY:

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2017

  • Pompy ciepła 2015

  • Pompy ciepła 2016

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2015

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2016

  • Pompy ciepła 2014

  • Pompy ciepła 2012

  • Pompy ciepła 2013

  • Termografia w podczerwieni 2009

  • Pompy ciepła 2010

Reklama

 

 

  02 ss2  omii   kig 134x45 left  

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.