Nowa ustawa F-gazowa – potwierdzenie w krajowej legislacji dotychczasowych obowiązków operatorów urządzeń chłodniczych klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających f-gazy
Ocena użytkowników: / 10
SłabyŚwietny 
Data dodania: 05.10.2015

Średnia temperatura na Ziemi jest obecnie o 0,85°C wyższa niż pod koniec XIX w. Od czasu rozpoczęcia pomiarów w 1850 r. każda z trzech ostatnich dekad była cieplejsza od poprzedniej. Wiodący klimatolodzy uważają, że od połowy XX w. działalność człowieka jest główną przyczyną ocieplenia klimatu.

Naukowcy są zdania, że jeśli temperatura wzrośnie o więcej niż 2°C w stosunku do temperatury sprzed epoki przemysłowej, drastycznie zwiększy się ryzyko niebezpiecznych i potencjalnie katastrofalnych zmian w środowisku. Dlatego wspólnota międzynarodowa uzgodniła, że globalne ocieplenie powinno być utrzymywane na poziomie poniżej 2°C.

 

Gazy fluorowane charakteryzują się wysokim współczynnikiem GWP, nawet do 23 tys. razy wyższym niż CO2 (w przypadku heksafl uorku siarki o symbolu chemicznym SF6, który ma GWP=22 800, a którego nie stosuje się w technice chłodniczej). Na szczęście są one uwalniane w mniejszych ilościach, a przepisy UE ograniczają ich wykorzystanie. [http://ec.europa.eu/clima/change/causes/index_pl.htm

 

Na poziomie unijnym reakcją na powyższe wyzwania jest nowy pakiet klimatyczno-energetyczny na lata 2020-2030 r. uzgodniony na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 23-24 października 2014 r. zakładający:

1. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, co najmniej o 40% w porównaniu do 1990 r.;

2. Zwiększenie udziału energii produkowanej w OZE do 27% całkowitego średniego zużycia energii w UE;

3. Racjonalizacja wykorzystania energii i w konsekwencji ograniczenie jej zużycia o 27% w 2030 w porównaniu z prognozami; a odnośnie sektora chłodniczego stosowanie od 1 stycznia 2015 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fl uorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006.

 

 

Sytuacja przed wejściem w życie krajowej ustawy f-gazowej

 

 

Dotychczasowe krajowe uregulowania dotyczyły jedynie jednej z grup powszechnie stosowanych lecz obecnie wycofanych już z obrotu syntetycznych czynników chłodniczych, tj. substancji zubożających warstwę ozonową. Kwestie dotyczące f-gazów zaś do 31 grudnia 2014 r. regulowało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 842/2006 z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Dz. Urz. UE L 161 z 14.06.2006, str.).

 

 

Sytuacja po wejściu w życie krajowej ustawy f-gazowej

 

 

Ze znacznym opóźnieniem przyjęto w naszym kraju ustawę z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozo- nową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2015 r. poz. 881) opierając ją na Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 842/2006 z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych.

 

 

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fl uorowanych gazach cieplarnianych nie wprowadza jednak rozwiązań nie znanych dotychczas, powoduje jednak, że wiele z obowiązków (zwłaszcza po wydaniu rozporządzeń wykonawczych) będzie realnie egzekwowanych od operatorów urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła przez władze krajowe.

 

 

Ustawa ta potwierdza obowiązki wynikające z dotychczasowej unijnej legislacji f-gazowej i krajowej „ozonowej” oraz, co istotne, będzie zapewniała ich egzekwowanie w pełni na poziomie krajowym (w znacznej mierze po wydaniu stosownych rozporządzeń wykonawczych przez Ministra Gospodarki i Ministra Środowiska). 

 

Przepisy ustawy f-gazowej mają na celu wykonanie i wdrożenie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Dz. Urz. UE L 286 z 31.10.2009., str. l, ze zm.), Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych (Dz. Urz. UE L 161 z 14.06.2006, str. 1) oraz 12 rozporządzeń Komisji Europejskiej, będących przepisami wykonawczymi do wymienionych rozporządzeń, a także transpozycję do krajowego porządku prawnego art. 6 ust. 3 dyrektywy (WE) nr 40/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. dotyczącej emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz. Urz. UE L 161 z 14.06.2006, str. 12). 

 

Ustawa f-gazowa zastąpiła dotychczasową ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. z 2014 r. poz. 436 ze zm.). 

 

Krajowa legislacja w najbliższych latach będzie musiała także zmierzyć się z wdrożeniem już obowiązującego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie niektórych fl uorowanych gazów cieplarnianych. Uwzględnianie już teraz tej nowej unijnej regulacji będzie zaś wyzwaniem dla praktyki.

 

Zarówno Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, jak i rozporządzenia wykonawcze Komisji Europejskiej powinny być zasadniczo stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

 

Niektóre kwestie wymagają jednak uregulowania w przepisach krajowych by mogły być wymagane w kraju od firm zarejestrowanych w Polsce. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzenia elektronicznych kart urządzeń i certyfikacji f-gazowej odnośnie firm i personelu. Potwierdza to zarówno Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Środowiska jak i Urząd Dozoru Technicznego – do czasu wydania odpowiednich krajowych rozporządzeń wykonawczych do ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych i stworzenia krajowego systemu certyfikacji organy inspekcji nie są uprawnione do wymagania certyfikatów f-gazowych.

 

 

Operator

 

 

Większość obowiązków wynikających z legislacji f-gazowej dotyczy operatorów instalacji. Jeśli nie jest możliwe określenie operatora, jego obowiązki wykonuje właściciel urządzenia. W celu zapewnienia wykonywania tych obowiązków, operator może posłużyć się za wynagrodzeniem i w drodze pisemnej umowy firmą serwisową, jednak mimo tego, to on odpowiada bezpośrednio przed organami władzy za ich właściwe wykonanie. Do czasu wydania rozporządzeń wykonawczych do ustawy f-gazowej, najlepszą gwarancją kompetencji i spełniania wymogów przez firmy serwisowe na poziomie krajowym jest posiadanie świadectw kwalifi kacji przez ich pracowników – wydanych na podstawie dotychczasowej legislacji „ozonowej”. Zachowują one ważność przez okres w nich określony także po wejściu w życie ustawy f-gazowej.

 

 

 

 

  • operator – oznacza to operatora w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia (WE) nr 842/2006 lub przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 3 pkt 26 lit. e rozporządzenia (WE) nr 1005/2009,
  • ilość substancji kontrolowanych lub ilości fluorowanych gazów cieplarnianych zawartych w urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła – oznacza to dopuszczalne napełnienie pojedynczego obiegu czynnika chłodniczego określone w specyfikacji technicznej sporządzonej przez producenta danego urządzenia, lub – w przypadku jej braku – określone podczas doświadczalnego napełnienia przy pierwszej czynności serwisowej;
  • instalacja – w stosunku do urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających substancje kontrolowane – oznacza to łączenie dwóch lub większej liczby elementów lub obiegów zawierających lub mających zawierać czynnik chłodniczy w postaci substancji kontrolowanej w celu zmontowania układu w miejscu jego eksploatacji, w tym łączenie przewodów czynnika chłodniczego układu w celu zamknięcia obiegu czynnika chłodniczego, niezależnie od konieczności napełnienia układu po zakończeniu montażu;
  • konserwacja lub serwisowanie – w stosunku do urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających substancje kontrolowane – oznacza to wszystkie czynności, z wyłączeniem dokonywania odzysku i sprawdzania pod względem wycieków, związane z dostaniem się do obiegów zawierających lub mających zawierać substancje kontrolowane, zwłaszcza wypełnienie systemu substancjami kontrolowanymi, usuwanie jednego lub większej liczby elementów obiegu lub urządzenia, ponowny montaż dwóch lub większej liczby elementów obiegu lub urządzenia oraz naprawy nieszczelności;
  • urządzenie – oznacza to każde stacjonarne urządzenie chłodnicze, klimatyzacyjne i pompę ciepła, urządzenie będące rozdzielnicą wysokiego napięcia lub urządzenie zawierające rozpuszczalniki, z wyłączeniem systemów klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych. Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniu, oznacza to również urządzenie podstawowe wraz z elementami towarzyszącymi, w szczególności zewnętrznymi obiegami substancji kontrolowanej lub fluorowanego gazu cieplarnianego, zaworami, złączkami, elementami serwisowymi, przyrządami pomiarowymi i sterującymi.

 

 

 

Operatorom urządzeń już teraz należy zalecić, jako najlepszą praktykę, zapoznanie się i wdrażanie w odniesieniu do posiadanych instalacji odnośnie instalacji funkcjonujących w oparciu o f-gazy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie niektórych fl uorowanych gazów cieplarnianych. Wskazuje ono także, jakie rozwiązania chłodnicze będą perspektywiczne w najbliższych latach, a także obowiązki, których egzekwowania należy się spodziewać w przyszłości w naszym kraju.

 

 

Operatorzy (właściciele) instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła powinni mieć świadomość, że krajowa legislacja f-gazowa jest skierowana do nich – w przeciwnym razie narażają się na dotkliwe administracyjne kary pieniężne lub odpowiedzialność karną.

 

 

2015 09 18 1

 

 

Zestawienie obowiązków operatorów (właścicieli) instalacji pracujących w oparciu o f-gazy (obowiązki operatorów w zakresie substancji kontrolowanych zostały bezpośrednio „przeniesione” z uchylonej ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową do ustawy f-gazowej).

1. Obowiązek faktycznej kontroli nad technicznym działaniem urządzenia:

  • pełny dostęp do urządzenia umożliwiający nadzorowanie jego elementów i jego funkcjonowania oraz możliwości udostępnienia urządzenia osobom trzecim;
  • codzienna kontrola funkcjonowania lub działania urządzenia, w tym podejmowanie decyzji o jego włączeniu albo wyłączeniu;
  • podejmowanie decyzji w sprawach fi nansowych i technicznych dotyczących modyfi kacji urządzenia, w szczególności wymiany poszczególnych elementów, zainstalowania detektora wycieków, podejmowaniu decyzji w sprawie modyfi kacji ilości fluorowanych gazów cieplarnianych zawartych w oraz decyzji dotyczących sprawdzenia pod względem wycieków, lub naprawy.

 

Właściciel instalacji może zlecić osobie trzeciej, w formie pisemnej, sprawowanie kontroli nad technicznym działaniem urządzeń. (Nie zwalnia to właściciela instalacji z odpowiedzialności za sprawowanie takiej kontroli przez osobę trzecią).

 

Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną staje się operatorem urządzenia w dniu dostarczenia tego urządzenia na miejsce jego użytkowania, a w przypadku gdy urządzenie wymaga instalacji – w dniu zakończenia instalacji i napełnienia urządzenia fluorowanym gazem cieplarnianym.

 

W przypadku braku możliwości ustalenia operatora powyższe obowiązki wykonuje właściciel urządzenia. 

 

 

Przyjmowania dostaw fluorowanego gazu cieplarnianego w celu wykonywania czynności wymagających posiadania certyfikatu dla personelu może dokonywać przedsiębiorca posiadający certyfi kat dla przedsiębiorców odpowiedni do wykonywania przez personel przedsiębiorcy czynności związanych z fluorowanymi gazami cieplarnianymi.

 

 

2. Obowiązkowemu sprawdzaniu pod względem wycieków podlegają urządzenia i instalacje:

  1. przynajmniej raz na 12 miesięcy napełnieniu 3 kg lub więcej fluorowanych gazów cieplarnianych; obowiązek ten nie ma zastosowania do urządzeń z hermetycznie zamkniętymi systemami, które są oznakowane jako takie i zawierają mniej niż 6 kg fluorowanych gazów cieplarnianych;
  2. przynajmniej raz na 6 miesięcy, urządzenia i instalacje o napełnieniu 30 kg lub więcej fluorowanych gazów cieplarnianych;
  3. przynajmniej raz na 3 miesięce, urządzenia i instalacje o napełnieniu 300 kg lub więcej fluorowanych gazów cieplarnianych. 

 

Sprawdzeń pod względem wycieków zgodnie Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie niektórych fl uorowanych gazów cieplarnianych dokonuje się z następującą częstotliwością:

  1. w przypadku urządzeń, które zawierają fl uorowane gazy cieplarniane w ilości 5 ton ekwiwalentu CO2 lub większej, ale mniejszej niż 50 ton ekwiwalentu CO2: co najmniej raz na 12 miesięcy lub co najmniej raz na 24 miesiące, jeżeli mają zainstalowany system wykrywania wycieków;
  2. w przypadku urządzeń, które zawierają fl uorowane gazy cieplarniane w ilości 50 ton ekwiwalentu CO2 lub większej, ale mniejszej niż 500 ton ekwiwalentu CO2: co najmniej raz na sześć miesięcy lub co najmniej raz na 12 miesięcy, jeżeli mają zainstalowany system wykrywania wycieków;
  3. w przypadku urządzeń, które zawierają fluorowane gazy cieplarniane w ilości 500 ton ekwiwalentu CO2 lub większej: co najmniej raz na 3 miesiące lub co najmniej raz na 6 miesięcy, jeżeli mają zainstalowany system wykrywania wycieków.

 

3. Obowiązek rejestracji operatora w Centralnym Rejestrze Operatorów, a następnie jego urządzeń zawierających co najmniej 3 kg fluorowanych gazów cieplarnianych.

  • już wkrótce po wydaniu rozporządzeń wykonawczych – spodziewane w IV kwartale 2015 r.

 

4. Obowiązek prowadzenia dokumentacji w formie Karty Urządzenia dla urządzeń zawierających co najmniej 3 kg fluorowanych gazów cieplarnianych.

 

Kartę Urządzenia operator (właściciel) instalacji sporządza i prowadzi oddzielnie dla każdego urządzenia. Kartę Urządzenia sporządza się w terminie 10 dni od dnia dostarczenia urządzenia na miejsce jego funkcjonowania, a w przypadku gdy urządzenie wymaga zainstalowania – w terminie 10 dni od dnia zakończenia jego instalacji i napełnienia fluorowanym gazem cieplarnianym.

 

5. Obowiązek zapewnienia, aby wpisu danych do Karty Urządzenia, dotyczących czynności związanych z:

  • instalacją, konserwacją lub serwisowaniem;
  • sprawdzeniem pod względem wycieków;
  • przekazaniem do końcowego unieszkodliwiania albo końcowego unieszkodliwiania urządzenia;
  • instalowaniem systemów wykrywania wycieków w tym urządzeniu i odzysku z nich fluorowanych gazów cieplarnianych; dokonywały osoby posiadające certyfikat dla personelu uprawniający do wykonywania czynności, których dane te dotyczą.

 

Wpisy danych powinny być dokonywane w terminie 5 dni roboczych od dnia wykonania czynności.

 

6. Zakaz przekazywania fluorowanych gazów cieplarnianych osobom fi zycznym na własne potrzeby.

 

7. Obowiązek przeprowadzenia uzgodnień dotyczących właściwego odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych zawartych w stacjonarnych urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła.

 

8. Obowiązek dokonania odzysku do celów recyklingu, regeneracji lub zniszczenia fluorowanych gazów cieplarnianych przed końcowym unieszkodliwieniem urządzeń. 



Realizację obowiązków przez operatorów/właścicieli instalacji chłodniczych klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających f-gazy obwarowano w ustawie f-gazowej dotkliwymi karami i grzywnami sięgającymi 30 000 zł.



 

  • UWAGA! z dniem 10 lipca 2015 r. powstaje konieczność zainstalowania systemów wykrywania wycieków w f-gazowych stacjonarnych urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła, w tym w ich obiegach, zawierających co najmniej 300 kg fluorowanych gazów cieplarnianych pod rygorem dotkliwej grzywny.
  • UWAGA! Operatorom urządzeń już teraz należy zalecić jako najlepszą praktykę zapoznanie się i wdrażanie w odniesieniu do posiadanych instalacji funkcjonujących w oparciu o f-gazy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych. Wskazuje ono niższe progi wyrażone w tonach ekwiwalentu CO2, które w praktyce będą mogły być wymagane przez organy kontroli i tylko kwestią czasu pozostaje ich pełne wdrożenie w naszym kraju.

 

 

Przykładowo operatorzy (właściciele) instalacji chłodniczych klimatyzacyjnych i pomp ciepła powinni wiedzieć, że:

  • wprowadzenie do obrotu, wbrew art. 9 rozporządzenia (WE) nr 842/2006, produktów i urządzeń wyszczególnionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 842/2006, z wyłączeniem systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic zawierających perfl uorowęglowodory (zagrożenie grzywną od 6 000 do 30 000 zł);
  • niezapewnienie sprawdzenia pod względem wycieków stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających fluorowane gazy cieplarniane oraz ich obiegów w terminach, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • niezainstalowanie, wbrew art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 842/2006, w stacjonarnych urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła, w tym w ich obiegach, zawierających co najmniej 300 kg fluorowanych gazów cieplarnianych, systemów wykrywania wycieków (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • niezapewnienie w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 3 albo ust. 4 albo ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 842/2006, kontroli systemów wykrywania wycieków, zainstalowanych w stacjonarnych urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła, w tym w ich obiegach, zawierających co najmniej 300 kg fluorowanych gazów cieplarnianych (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • niewprowadzenie w życie, wbrew art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 842/2006, uzgodnień dotyczących właściwego odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych zawartych m. in. w stacjonarnych urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • przekazanie, wbrew art. 10 ust. 5, fluorowanych gazów cieplarnianych osobom fizycznym na ich własne potrzeby (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • niezapewnienie sprawdzenia pod względem wycieków stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających fluorowane gazy cieplarniane oraz ich obiegów przez personel, o którym mowa w art. 20 ust. 1, (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • przyjęcie, wbrew art. 10 ust. 1, dostawy fl uorowanego gazu cieplarnianego, bez posiadania certyfi katu dla przedsiębiorców odpowiedniego do wykonywanych przez personel przedsiębiorcy czynności związanych z substancjami kontrolowanymi lub fluorowanymi gazami cieplarnianymi (zagrożenie grzywną do 10.000 zł);
  • niesporządzenie w terminie, o którym mowa w art. 14 ust. 5, Karty Urządzenia dla urządzenia zawierającego co najmniej 3 kg fluorowanych gazów cieplarnianych (zagrożenie grzywną do 3.000 zł);
  • niezapewnienie, wbrew art. 15 ust. 1, dokonania wpisu danych do Karty Urządzenia przez osobę posiadającą odpowiedni certyfikat dla personelu (zagrożenie grzywną do 3.000 zł);
  • niedokonanie w terminie, o którym mowa w art. 15 ust. 2, wpisu danych do Karty Urządzenia (zagrożenie grzywną do 3.000 zł);

 

 

UWAGA ! W dużej mierze analogiczny system restrykcji karnych i administracyjnych jest stosowany odnośnie substancji kontrolowanych.

 

 

Materiał przygotowany został przez Krajowe Forum Chłodnictwa Związek Pracodawców

 

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Pompy ciepła 2023-2024

  • Pompy ciepła 2021-2022

  • Pompy ciepła 2022-2023

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023

  • Pompy ciepła 2020-2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020

  • Pompy ciepła 2019-2020

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.