Prowadząc liczne szkolenia z zakresu gospodarki odpadami obserwuję wzrost wiedzy w tym zakresie pośród firm z branży HVACR. Problem pojawia się, kiedy należy obowiązki wynikające z ustawy o odpadach powiązać z obowiązkami wynikającymi z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Z powyższego powodu w niniejszym artykule postanowiłem się skupić nad definicjami wprowadzającego sprzęt oraz zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Wybrane wymagania prawne dotyczące zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Przepisy ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (zwaną dalej „UZSEiE”) stosuje się do sprzętu elektrycznego i elektronicznego spełniającego następującą definicję:
sprzęt – urządzenie, którego prawidłowe działanie jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych oraz mogące służyć do wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego, lub pól elektromagnetycznych i zaprojektowane do użytku przy napięciu elektrycznym nie przekraczającym 1 000 V dla prądu przemiennego oraz 1 500 V dla prądu stałego, zaliczone do grup sprzętu określonych w załączniku nr 1 do ustawy.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi klasyfikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego wynikające z przepisów „UZSEiE” (opracowanie Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska) można wyłonić cztery przesłanki, które powinien spełnić sprzęt, w celu uznania go za podległy przepisom ustawy [„UZSEiE”]:
- Sprzęt powinien być „urządzeniem”;
- Prawidłowe działanie sprzętu jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub obecności pól elektromagnetycznych;
- Sprzęt powinien być przeznaczony do użytku przy napięciu elektrycznym nieprzekraczającym 1000 V dla prądu przemiennego i 1500 V dla prądu stałego;
- Sprzęt można wliczyć do jednej z grup określonych w załączniku nr 1 do ustawy.
Art. 37a ust. 1 [UZSEiE]
Zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany przyjąć każdy przekazywany przez użytkownika zużyty sprzęt.
Art. 39 ust. 1 [UZSEiE]
Zbierający zużyty sprzęt, z wyjątkiem punktu serwisowego oraz sprzedawcy detalicznego i sprzedawcy hurtowego, jest obowiązany przekazać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, na terytorium którego działa, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności, informację zawierającą: firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, z wyłączeniem punktów sprzedaży sprzętu oraz punktów serwisowych.
|
Należy więc stwierdzić, że w branży HVACR prawie wszystkie stosowane urządzenia i instalacje spełniają definicję sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W „UZSEiE” wyodrębnione są głównie dwa rodzaje podmiotów, które pod kątem branży HVACR mogą być istotne – wprowadzający sprzęt i zbierający zużyty sprzęt.
Kto jest wprowadzającym?
Przepisom ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym podlega zatem przedsiębiorca, który:
- produkuje i wprowadza do obrotu pod własnym oznaczeniem sprzęt;
- wprowadza do obrotu pod własnym oznaczeniem sprzęt produkowany przez innego Przedsiębiorcę;
- dokonuje importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu (również niewielkie ilości na potrzeby własne);
Kto jest zbierającym zużyty sprzęt?
„UZSEiE” określa w ten sposób podmiot:
- prowadzący punkt zbierania zużytego sprzętu, w tym punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, punkt skupu złomu lub zakład przetwarzania;
- gminna jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i przedsiębiorcę wpisanego do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- prowadzący punkt serwisowy;
- sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy.
Podstawowe obowiązki wprowadzającego sprzęt i zbierającego zużyty sprzęt
Rejestracja w GIOŚ
Zgodnie z art. 7 i 9 ustawy „UZSEiE”, wprowadzający lub zbierający sprzęt są zobowiązani do złożenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wniosku o wpis do rejestru. Sprawozdania składane do GIOŚ przez wprowadzających lub zbierających sprzęt zostały zestawione w tabeli 1.
Wprowadzający nie składa ww. sprawozdań, jeżeli na mocy umowy obowiązek ten przejęła organizacja odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Oznakowanie produktów
Wprowadzający sprzęt są zobowiązani zapewnić jego odpowiednie oznakowanie, a w szczególności zadbać o:
- umieszczanie numeru rejestrowego na wszystkich wystawianych przez siebie fakturach i innych dokumentach sporządzanych w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej. (art. 21 ustawy [UZSEiE]);
- informowanie użytkowników wprowadzanego przez siebie sprzętu o obowiązku selektywnego zbierania zużytego sprzętu (art. 22 ust 1 ustawy [UZSEiE]);
- informowanie użytkowników wprowadzanego przez siebie sprzętu o systemie zbierania zużytego sprzętu (art. 22 ust 2 ustawy [UZSEiE]);
- informowanie sklepów o stawkach KGO na produkty, które im są dostarczane (art. 95):
- – stawki KGO są zróżnicowane w zależności od grupy produktów (AGD, RTV, narzędzia itp.) lub dostawcy,
- – obowiązek podawania w cenie detalicznej opłaty recyklingowej dotyczy produktów AGD (małe i duże), RTV (sprzęt audiowizualny, oświetlenie, a także narzędzia, np. piły, wiertarki),
- – nie trzeba natomiast – chociaż można – ujawniać KGO w przypadku sprzętu informatycznego,
- – ujawniane koszty gospodarowania odpadami nie mogą przekraczać faktycznie ponoszonych kosztów na ten cel.
Zgodnie z art. 33 [UZSEiE]:
- Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do zawarcia umowy z prowadzącymi zakłady przetwarzania o zdolnościach przetwórczych umożliwiających przetworzenie zebranego zużytego sprzętu;
- Umowa powinna być zawarta w formie pisemnej;
- Główna zmiana polega na zrównaniu organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w prawach i obowiązkach z wprowadzającym sprzęt w chwili, gdy zawierana jest pomiędzy nimi umowa.
|
Publiczne kampanie edukacyjne
Wprowadzający sprzęt jest zobowiązany prowadzić publiczne kampanie edukacyjne, które mogą być wykonywane:
- samodzielnie – przedsiębiorca przeznacza na kampanie publiczne co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia sprzętu osiąganych w danym roku kalendarzowym lub dnia 30 czerwca następnego roku przekazuje tą kwotę na wyodrębniony rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
- za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego (organizacja odzysku przeznacza na kampanię co najmniej 5% swoich przychodów).
Wykonywanie obowiązków przez wprowadzającego
- a) Samodzielnie:
- * przedsiębiorca jest zobowiązany, we własnym zakresie, poddać odzyskowi i recyklingowi (zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o odpadach) wyłącznie wytworzone przez siebie odpady poużytkowe;
- * może zapewnić poddanie odzyskowi i recyklingowi odpady zebrane poprzez zorganizowaną przez siebie sieć ich selektywnego zbierania, takiego samego rodzaju i w takiej samej ilości jak powstałe z wprowadzonych przez siebie na terytorium kraju produktów.
- b) Za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
- * (organizacja składa stosowne sprawozdania w imieniu przedsiębiorców do urzędów marszałkowskich);
- * art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. e [UZSEiE], zobowiązuje wszystkich wprowadzających sprzęt, którzy podpisali umowę z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, do przekazania kopii takiej umowy do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ).
Umowy z organizacją odzysku lub zakładami przetwarzania
Obowiązkowa umowa z organizacją odzysku dla:
- wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych (jeżeli nie wybiorą
- zabezpieczenia finansowego);
- wprowadzających sprzęt z grupy 5 rodzaje 2-5. Dobrowolna dla:
- wprowadzających sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych.
KRZYSZTOF PIETRZAK
Właściciel firmy Meritum Competence. Specjalista w zakresie przepisów prawnych dot. stosowania czynników chłodniczych (SZWO, f-gazy), były specjalista Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (gdzie m. in. koordynował wprowadzenie w Inspekcji Ochrony Środowiska nowego systemu kontroli przedsiębiorców). Ekspert w zakresie przepisów prawnych w zakresie gospodarki odpadami – przeszkolił ponad 100 przedsiębiorców w zakresie „nowej” ustawy o odpadach (ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r.). Koordynator projektu audytów środowiskowych w firmie Meritum Competence.
MERITUM COMPETENCE ul. Syta 135, 02-987 Warszawa tel. 728 956 434 fax. 22 203 40 29 e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
|
|